‘Dankzij geschiedenis ga je de wereld beter begrijpen’

Judith Braam, 30 jaar                                              
TBL, docent geschiedenis
Passie: lesgeven en geschiedenis (vooral heksenjacht)

Hoe is geschiedenis ‘jouw’ vak geworden?
Als jong meisje hield ik van verhalen en sprookjes. Op de middelbare school werd er bij geschiedenis verteld over de heksenjacht. Dat boeide me meteen. Ik vind het interessant om te zien wat mensen in het verleden hebben gedaan (ook bizarre dingen) en hoe het verleden invloed heeft op onze tijd. Dankzij geschiedenis zie je alles in een groter perspectief. Je leert oorzaken en gevolgen onderzoeken én kritisch kijken.

Wilde je altijd al docent worden?
Mijn vader is sportleraar geweest en lesgeven heb ik met de paplepel ingegeven gekregen. Bovendien heb ik het altijd leuk gevonden om te leren en naar school te gaan. De lerarenopleiding was voor mij dus een logische stap. Wel heb ik eerst nog Nederlands gestudeerd. Toen bleek dat ik ‘Geschiedenis van de Nederlandse Taal’ het leukste vak vond, ben ik helemaal overgestapt naar geschiedenis. Daar ligt toch mijn hart.

Wat is je favoriete geschiedenisonderwerp?
De heksenjacht! Ik ben geboren in ’s-Heerenberg en opgegroeid vlakbij het middeleeuwse Kasteel Huis Bergh. Daar is ook een heks verbrand: Mechteld ten Ham. Na het hbo ben ik geschiedenis gaan studeren aan de universiteit. De scriptie voor mijn master heb ik over haar en de heksenjacht gedaan.

Wat wil je leerlingen vooral meegeven als je voor de klas staat?
Ik vind het belangrijk dat jongeren leren dat niet alle informatie die wordt aangeboden, zoals op internet, ook waar is. In de klas praten we over de betrouwbaarheid van bronnen, bijvoorbeeld over wat er in het nieuws komt. Daarbij stimuleer ik dat leerlingen een onderzoekende houding aannemen, samenwerken en leren van elkaar.

Wat was de grootste les voor jezelf tijdens je opleiding?
Toen ik op het hbo zat, liep ik stage in Ubbergen. Van mijn stagebegeleidster daar, Marjan van de Goor, heb ik geleerd vooral te benoemen wat goed gaat en wat je goed doet, en juist daarvan te leren. Daar heb ik tijdens mijn opleiding als docent veel vertrouwen uit gehaald. Dit geef ik nu ook door aan mijn leerlingen.

Tot slot: wat is je mooiste lesmoment tot nu toe?
Voor een project over industrialisatie hebben leerlingen met behulp van hun favoriete game ‘Minecraft’ een fabriek en arbeiderswijk nagebouwd. Heel creatief en vernieuwend! Daar was ik echt van onder de indruk.