Een jaar directeur van ZuidWest: Esther van Melis blikt terug én vooruit

Een interview met Esther van Melis, directeur ZuidWest
![]()
Sinds vorig schooljaar is Esther van Melis directeur van ZuidWest. Ze kijkt terug op een bewogen, maar warm eerste jaar waarin ze kennismaakte met de diversiteit en dynamiek van de school. Esther zag leerlingen en collega’s groeien, waardeerde de grote gedrevenheid van het team en zette stappen in kwaliteitsontwikkeling. Tegelijkertijd kijkt ze vooruit: met het gedachtegoed van de Transformatieve School wil ze dit schooljaar samen met medewerkers verder bouwen aan inclusief, toekomstgericht onderwijs.
Complexiteit als kracht
Voor Esther betekende de start bij ZuidWest ook de kennismaking met een nieuwe regio. “ZuidWest is een bijzondere school waar verschillende werelden samenkomen. Vanuit de historie komen hier alle sociale klassen en subculturen bij elkaar. Voor mij een nieuwe omgeving en ik voelde me vanaf dag één welkom. Zowel in de school als in het Hooghuisbrede managementteam merkte ik dat we allemaal hetzelfde belang hebben: goed onderwijs voor onze leerlingen.”
Wat haar vooral trof, is de veelzijdigheid van ZuidWest. Met bijna tweehonderd medewerkers, zeven profielen, een Internationale Schakelklas en samenwerking met Kentalis is de school een complexe organisatie. Toch ziet Esther daarin vooral kracht. “Die diversiteit maakt ZuidWest juist zo boeiend. Er is veel beweging en reuring, en dat inspireert. Tegelijkertijd is het een uitdaging: hoe beweeg je als team samen vooruit in zo’n grote organisatie met zoveel mogelijkheden? Dat vraagt continu aandacht.”
Leerlingen en collega’s in ontwikkeling
Esther haalt veel energie uit de ontwikkeling die ze ziet bij zowel leerlingen als collega’s. “Ik hou van groei. Het is prachtig om leerlingen keuzes te zien maken die bij hen passen en te zien hoe ze zichzelf uitdagen. De leerlingenraad bijvoorbeeld vervult een actieve rol, dat vind ik geweldig om te zien. Maar ook docenten die stappen zetten in hun professionalisering geven me voldoening. Er zijn talloze momenten waarop ik denk: hier doe ik het voor.”
Bijzonder trots is Esther ook op de resultaten. “Ondanks de complexiteit van de school weten we keer op keer leerlingen te stimuleren en te begeleiden richting een diploma. Onze hoge slagingspercentages (vmbo-b: 99,07% / vmbo-k 98,35%) en de positieve leerlingentevredenheid bevestigen dat we daarin slagen.”
Onderwijs en leiderschap: ruimte bieden, koers houden
In haar visie op onderwijs en leiderschap komt één rode draad steeds terug: ruimte en ontwikkeling. “Elke leerling is uniek, met eigen leer- en ontwikkelbehoeftes. We willen die eigenheid zien en ruimte bieden voor kwaliteiten en talenten. School moet een plek zijn waar je voelt dat je ertoe doet en waar je leert dat je je eigen pad mag bewandelen, Mét oog voor de wereld om je heen.”
Diezelfde benadering past Esther toe in haar leiderschap. “Goed leiderschap betekent voor mij gespreid leiderschap: verantwoordelijkheden neerleggen waar ze horen en samen koersvast blijven. Ik wil navolgbaar, open en transparant zijn. Mensen moeten de ruimte ervaren om keuzes te maken en fouten te mogen maken. Dat stimuleert creativiteit, betrokkenheid en groei. Vanuit mijn rol breng ik teamleiders in positie, waardoor zij samen met hun medewerkers en hun teams ontwikkeling mogelijk kunnen maken.”
Vooruitblik: verdieping en inclusie
Voor de komende jaren ziet Esther veel kansen. “We doen al veel goed, maar er is ruimte voor verdieping. De maatschappij verandert en individualiseert, terwijl school draait om samen leren en samenleven. Hoe sluiten we daarbij aan? Met het gedachtegoed van de Transformatieve School gaan we verder bouwen aan inclusief onderwijs, waarin we oog hebben voor elke leerling én blijven inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen.”
Ook samenwerking met partners zoals Kentalis en andere scholen met speciaal onderwijs speelt daarin een belangrijke rol. “Hun expertise helpt ons om nog inclusiever te werken. Zo blijven we ons onderwijs afstemmen op de diversiteit van onze leerlingen.”
Wat Esther hoopt volgend jaar bereikt te hebben? “Dat we gegroeid zijn als collectief, dat we kwaliteitsslagen hebben gemaakt en dat we nóg beter aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen. Het onderwijs is dynamisch en vraagt dat we voortdurend in beweging blijven. Ik heb er alle vertrouwen in dat we dat samen kunnen.”
![]()




