“We geven leerlingen een voorsprong in de wereld van morgen”

Op dinsdag 6 oktober presenteerden we onze onderwijsstrategie tot en met 2025. Brede vorming van de leerlingen staat daarin centraal. “Zoals Titus Brandsma al zei: kennis is maar de helft,” aldus Tanja Peters die samen met Jeroen Donders de centrale directie van onze scholengroep vormt. “Al onze scholen geven leerlingen in de eerste plaats ruimte en eigenaarschap om zich volledig te ontplooien.”

Vanuit feedback van leerlingen, docenten, andere medewerkers en vertegenwoordigers van buiten de school is een koers voor de komende vijf jaar opgesteld, waarbinnen elke school haar eigen concrete vertaling maakt. “Om onze leerlingen een voorsprong te geven in de wereld van morgen, werken we samen aan eigentijds, innovatief én kleurrijk onderwijs”, vertelt Donders. “In de strategie geven we daar richting aan met passende kaders, zodat docenten en andere medewerkers van onze scholengroep kleur kunnen geven aan het onderwijs. Door op deze wijze te werken, krijgen de scholen de ruimte om hun eigen gezicht en onderwijsconcept te behouden en vorm te geven.”

Ruimte om gemotiveerd te leren

Binnen de Hooghuis-scholen staat voorop dat leerlingen keuzes kunnen maken. Zo ervaren zij ruimte en autonomie en zijn zij gemotiveerd om te leren. Peters daarover: “Leerlingen krijgen bij ons veel ruimte om zelf te kiezen als het gaat om hun leer- en ontwikkelproces. Door de school te kiezen die aansluit bij wat zij willen bijvoorbeeld. Of door zelf te kiezen hoe lang de brugperiode duurt. Dat kan twee of zelfs drie jaar zijn, maar ook één jaar als ze al eerder weten op welk niveau ze verder willen gaan.” Vanaf de eerste klas kiezen leerlingen van Het Hooghuis ook een deel van hun vakken zelf. Ze volgen persoonlijke leerroutes waarin zij enerzijds kennis, vaardigheden en eigen talenten ontwikkelen. Maar waarbij zij ook werken aan softskills die noodzakelijk zijn in de huidige tijd.

Leren van en met elkaar

Leren in en buiten de school doe je samen. “Elkaar verder helpen, leidt tot groei: als persoon, sociaal gezien en bij kennisontwikkeling”, geeft Donders aan. “Leren van en met elkaar blijft dan ook in deze nieuwe beleidsperiode een belangrijk uitgangspunt. Daarbij maakt leren in en van de buitenwereld duidelijk deel uit van ons onderwijs.” Dat betekent dat er binnen de school ruimte is om elkaar te ontmoeten, voor individuele coaching, voor instructie in grotere en kleinere groepen en om zelfstandig te kunnen studeren. Tegelijkertijd participeren en leren onze leerlingen in sociale, culturele en maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven.

Verantwoordelijkheid in de maatschappij

“Als school helpen we jonge mensen ook met het ontwikkelen van een moreel kompas”, gaat Peters verder. “Onze leerlingen worden opgeleid en gevormd tot zelfstandige en bewuste burgers die klaar zijn voor de wereld van morgen. Ze weten zich staande te houden en kunnen op een positieve manier deelnemen aan een democratische samenleving met verantwoordelijkheid voor de maatschappij en elkaar.” Dat doen de Hooghuis-scholen onder andere door het voeren van goede gesprekken op basis van openheid en gelijkwaardigheid. Erkennen dat alle mensen anders zijn en dat je mag zijn wie je bent, geeft de leerlingen bovendien zelfvertrouwen en motiveert.

Rol van de docent

Veranderende tijden vragen ook een andere rol van docenten. De behoeften van leerlingen zijn voor een belangrijk deel leidend voor de docent in zijn aanpak. Flexibiliteit en veranderingsgezindheid zijn dan ook competenties die niet meer weg te denken zijn in de vaardighedenset van docenten. “Onderwijs is meer dan ooit een dynamisch proces. Docenten onderling gaan nóg nauwer samenwerken in het belang van het leerproces. Niet alleen binnen de eigen vakgroep, maar ook met docenten van andere vakgroepen en Hooghuis-locaties. En met partijen buiten de school. De leerling en zijn leer- en ontwikkelbehoeftes zijn bepalend voor de veranderingen in de samenwerkingen en het tempo daarbij,” besluit Peters enthousiast.

Bekijk de visuele vertaling van de onderwijsstrategie en de video hier.