Geïnteresseerd zijn in de wereld om je heen maakt je een mooier mens

‘Als ik van een nieuwe plaats hoor of als iemand vertelt over een vakantiebestemming die ik niet ken, dan zoek ik die plaats meteen op.’

Henri van Bethlehem (36 jaar) staat al zo’n 15 jaar voor de klas bij Het Hooghuis. Hij is docent aardrijkskunde en al zo lang hij zich kan herinneren verzot op kaarten en atlassen. In dit interview lees je hoe hij in het onderwijs terechtkwam en welke rol aardrijkskunde speelt in zijn leven.

 

 

Wist je meteen dat je aardrijkskunde wilde studeren?

Nee, ik koos zelfs eerst voor een andere studie. Na de havo – op het Mondriaan College – ging ik bedrijfseconomie studeren. Daar ben ik na drie maanden mee gestopt. Aardrijkskunde is mijn passie en dáár wilde ik verder mee. Ik ging naar de HAN en volgde de lerarenopleiding. Vanaf het eerste uur dat ik voor de klas stond, wist ik dat lesgeven echt mijn ding is.

 

Hoe kwam je bij Het Hooghuis terecht?

Na verschillende stages kreeg ik mijn eerste, echte onderwijsbaan op het TBL. Daar heb ik 11 jaar met plezier gewerkt. Toen vond ik het tijd voor verandering en stapte ik over naar het Mondriaan College. Daar werk ik nu.

 

Doe je naast lesgeven nog andere dingen op school?

Jazeker! Elke week geef ik 20 uur aardrijkskunde en daarnaast ben ik graag bezig met andere taken. Die afwisseling heb ik nodig. Ieder schooljaar ga ik op zoek naar nieuwe uitdagingen waar ik blij van word. Sinds dit schooljaar verzorg ik bijvoorbeeld samen met een collega de communicatie voor het Mondriaan College. Ik ben sectievoorzitter voor aardrijkskunde, doorstroomcoördinator mavo-havo en lid van de MR (Mondriaan College) en CMR (Hooghuisbreed). Ook ben ik een aantal jaren teamleider geweest. Op dit moment wil ik graag wat flexibeler zijn in mijn werk voor mijn gezin thuis. Ik heb een dochter van 1,5 jaar en een zoon van ruim 4 maanden. Wie weet ga ik in de toekomst wel weer iets met leidinggeven doen.

 

Wat wil je graag meegeven aan je leerlingen?

Ik vind het belangrijk dat jongeren een goed wereldbeeld hebben en voldoende algemene kennis om mee te kunnen praten over wat er in de wereld speelt. Het maakt je een mooier mens als je geïnteresseerd bent in de wereld om je heen.

 

Wat is volgens jou nu echt een goede les?

Een waardevolle les. Daarmee bedoel ik dat ik mijn leerlingen aan het denken heb gezet en ze nieuwsgierig heb gemaakt. Of als ik mijn leerlingen verder heb geholpen door middel van tips en handvatten. Ik laat graag korte filmpjes zien en ik zorg voor afwisseling, zodat leerlingen niet te lang uitleg krijgen en niet te lang zelfstandig aan het werk zijn.

 

Heb je een idool of rolmodel?

Ja, voor mij is Theo van Welie altijd een voorbeeld geweest. Theo geeft aardrijkskunde op het TBL en hij is ook teamleider geweest. Hij doet zijn werk met zoveel passie! Ik heb stage gelopen bij hem. Hij heeft me geleerd hoe je voor de klas moet staan.

 

Wat zegt je vak aardrijkskunde over jou als mens?

Bij aardrijkskunde leer je meer over gebieden en culturen die je nog niet (goed) kent. Dat spreekt mij aan. Ik houd ervan om nieuwe dingen te leren. Reizen is mijn andere grote passie. Ik ben al in zo’n 70 landen geweest. In mijn lessen vertel ik over dingen die ik tijdens mijn reizen heb meegemaakt. Ik stimuleer mijn leerlingen ook te gaan reizen, want daar leer je meer van dan uit boeken.

 

Wat is volgens jou het mooiste land ter wereld?

Voor mij is dat Nepal. Daar heb je tropisch regenwoud, hoge bergen, hindoeïsme en boeddhisme. Ik ben 5 keer in Nepal geweest. Ook heb ik er 3 maanden lesgegeven aan weeskinderen. Het voelt als mijn tweede thuis.

 

Tot slot: waar ben je het meest trots op (tot nu toe)?

Dat zijn meerdere dingen, bijvoorbeeld de buitenlandse reizen die ik voor leerlingen heb georganiseerd. En het doorstroomprogramma voor mavo-havo dat ik mee heb opgezet. Maar misschien ben ik er nog wel het meest trots op dat ik op mijn 33e vol vertrouwen als teamleider begon op het Mondriaan College terwijl ik de school nog niet eens kende. Inmiddels ben ik een echte Hooghuisman geworden (lacht); van elkaar leren en elkaars kwaliteiten zien en benutten is iets wat alle locaties met elkaar gemeen hebben.

 

Henri van Bethlehem,
Docent Aardrijkskunde Mondriaan College