In het spotlicht: Liene Selten

 

Liene Selten staat inmiddels 9 jaar voor de klas bij Het Hooghuis. Na haar opleiding tot docent aardrijkskunde begon ze in Heesch en daar werkt ze nu nog steeds met veel plezier. Liene is in haar werk veel bezig met onderwijsvernieuwing en vooral met formatief werken. Ze combineert haar baan met de masteropleiding ‘Leren en Innoveren’. Deze opleiding hoopt ze eind dit schooljaar af te ronden. In het interview hieronder vertelt ze meer over haar ervaringen op school en over formatief werken.

 

Liene Selten, 29 jaar                                                
Heesch, docent aardrijkskunde en Mens & Maatschappij
Passie: onderwijs en formatief werken

‘Dankzij formatief werken krijgen leerlingen de kans zich te verbeteren en te groeien’

Hoe ben je docent aardrijkskunde geworden?
Vroeger wilde ik van alles worden: juffrouw, modeontwerpster en binnenhuisarchitect. Ik koos na mijn middelbare school niet bewust voor het onderwijs, maar vooral voor aardrijkskunde. Dat vond ik op de basisschool al heel leuk. Ik mocht extra werk doen en zo begon ik met topografie. Thuis bracht ik uren door in de hal kijkend naar een enorme landkaart van Nederland. Dat vond ik prachtig. Tijdens mijn eerste stage voor de lerarenopleiding aardrijkskunde wist ik het meteen: ik wilde voor de klas!

Je bent op school veel bezig met ‘formatief werken’. Wat is dat precies?
Het betekent dat je meer aandacht besteedt aan hóe je iets doet dan aan het resultaat. Zo kom je erachter welke manier van leren bij je past. We toetsen hier in Heesch ook minder voor een cijfer. Onze leerlingen maken veel oefentoetsen om te ontdekken wat er al goed gaat en wat er nog beter kan. Zo krijgen ze de kans zich te verbeteren en te groeien. Tijdens het maken van de echte toets zijn er dan geen (vervelende) verrassingen meer.

Hoe pas je dit toe in je lessen?
In de vierde klas eindig ik bijvoorbeeld elk instructiemoment met een voorbeeldvraag uit het eindexamen. Iedereen gaat zelfstandig met die vraag aan de slag en daarna bespreken we het antwoord samen. Als docent kom ik er dan meteen achter wie er nog meer uitleg nodig heeft en wie niet. Dat werkt heel goed.

Wat geeft jou energie in je werk?
Mijn leerlingen! Ik besteed veel aandacht aan het opbouwen van een goede band met mijn leerlingen. Dat vind ik belangrijk (leerlingen komen beter tot leren) én ontzettend leuk. Ik krijg er ook energie van als ik zie dat leerlingen iets hebben bereikt waarvan ze dachten dat ze het nooit zouden kunnen. Of als leerlingen elkaar spontaan dingen gaan uitleggen en van elkaar willen leren. Dan kan mijn dag niet meer stuk!

In het spotlicht: leerlingen en medewerkers van Het Hooghuis
In elke editie vertellen leerlingen en medewerkers van Het Hooghuis vol enthousiasme over hun passie én hun ervaringen op school. Hoewel hun interesses, leeftijden en achtergronden verschillen, hebben ze één ding gemeen: ze worden gedreven door een passie die hun leven kleurt. Deze mensen zetten we hier in het spotlicht. Elk verhaal is uniek, maar samen maken onze leerlingen en medewerkers Het Hooghuis en daar zijn we trots op!