Techniek is gewoon leuk. Durf het te ontdekken!

Ruud Weerden (58 jaar) is docent Natuur & Techniek op Stadion en mediacoach voor Het Hooghuis. Lesgeven in techniekvakken voelt voor hem als een grote hobby. Ruud: ‘Het geeft mij veel voldoening als ik leerlingen verder kan helpen.’ Ruud komt oorspronkelijk uit het bedrijfsleven. In dit interview vertelt hij over zijn loopbaan en hoe hij bij Het Hooghuis terechtkwam.

 

 

Wist je altijd al dat je leraar wilde worden?
Ik werk nu 9 jaar op Stadion, maar ik kom oorspronkelijk uit het bedrijfsleven. Ik gaf trainingen, ook op scholen. Dat beviel me zo goed, dat ik mijn lesbevoegdheid heb gehaald voor ICT. Meteen daarna heb ik de opleiding ‘master SEN’ gedaan. Hierdoor heb ik geleerd hoe ik leerlingen nog beter kan begeleiden.

Hoe raakte jij verzot op techniek?
Op de mts (middelbare technische school) ontdekte ik dat ik heel goed was in digitale techniek. Philips wilde me daarom graag hebben. Ik ging naar Eindhoven en heb 23 jaar bij Philips gewerkt, in binnen- en buitenland. Zo heb ik de hele digitale ontwikkeling meegemaakt. Techniek vind ik ontzettend leuk, vooral ook omdat het steeds in ontwikkeling blijft. Ik zou tegen iedereen willen zeggen: ‘Durf het te ontdekken!’

Wat doe je precies met techniek op school?
Ik ben docent Natuur & Techniek, maar ik geef ook de keuzevakken ICT en Gamedesign. Daarnaast geef ik les in digitale vaardigheden en mediawijsheid. De droneclub, die ik mede heb opgericht, is uitgegroeid tot een droneproject voor alle tweedejaars op Stadion. Het is een fantastische manier om leerlingen kennis te laten maken met techniek.

Wat wil jij je leerlingen vooral meegeven?
Ik vind het belangrijk dat leerlingen leren zelf keuzes te maken. Dat ze gaan onderzoeken, ontdekken en naar oplossingen kijken in plaats van naar problemen. Dat ze oplossingsgericht leren denken en werken. Techniek leent zich daar uitstekend voor.

Hoe houd je zelf alle ontwikkelingen op techniekgebied bij?
Dat is meer een kwestie van hoeveel tijd je daarin wilt steken (lacht). De ontwikkelingen zijn oneindig. Ik woon in Eindhoven, dat is op zich al een innovatieve stad. Ik haal veel inspiratie uit Strijp-S, het voormalige bedrijventerrein van Philips. Er zitten nu veel innovatieve en creatieve ondernemingen. Op die manier blijf ik op de hoogte.

Merk je verschil in interesse voor techniek bij jongens en meisjes?
Op school merk ik wel dat er meer jongens geïnteresseerd zijn in techniek dan meisjes. Voor mij is het een uitdaging om dit vak voor iedereen interessant te maken. Samen met de leerlingen wil ik ontdekken wat zij leuk vinden en wat zij graag willen maken. Dankzij het droneproject in de tweede klas maken zowel jongens als meisjes al vroeg in hun schoolloopbaan kennis met techniek. Dit project draait om onderzoeken, samenwerken, creatief denken, presenteren en technisch bezig zijn met onder andere constructief tekenen en obstakels bouwen.

Hoe bereid je je leerlingen voor op ‘de digitale wereld’?
In mijn rol als mediacoach voor Het Hooghuis richt ik me op het brengen van mediawijsheid – beter gezegd media-empowerment – op de scholen. Op het gebied van digitale vaardigheden valt er nog veel te winnen, zowel voor leerlingen als collega’s. Bij Het Hooghuis willen we graag dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige en bewuste mediaconsumenten. Het gaat daarbij vooral om bewustwording; dat ze leren vanuit hun eigen kracht na te denken en keuzes te maken met betrekking tot hun (social) mediagedrag.

Wat zijn je toekomstdromen op onderwijsgebied?
Ik zou het geweldig vinden als we op school meer zouden gaan doen met Virtual Reality (VR). Ik wil graag met collega’s en leerlingen nadenken over wat VR kan betekenen voor ons onderwijs. In het STOOOM-lab op Stadion zijn we daar al mee bezig. Door middel van een VR-bril kunnen leerlingen beelden heel anders ervaren dan tijdens het kijken naar een filmpje op YouTube bijvoorbeeld. Bedenk eens wat dit voor vakken als aardrijkskunde en geschiedenis, maar ook voor de talen zou kunnen betekenen. Het lijkt me super als we door middel van VR allerlei nieuwe manieren van leren gaan ontdekken.