Onderwijs op afstand: dit vinden onze leerlingen ervan

Nu onze scholen dicht zijn, zitten onze leerlingen thuis. Maar… we hebben keihard gewerkt om onze lessen digitaal voort te zetten. Spannend, want het is de eerste keer dat we onderwijs op afstand organiseren. En dan ook nog eens voor zóveel leerlingen tegelijk. Of het een beetje lukt? We vroegen het aan Joey (18), Nikky (16), Ryan (12) en Melissa (16).

“Tot nu toe gaat het hartstikke goed”, vertelt Joey van den Braak, leerling uit klas H5C. Hij zit in zijn examenjaar en dus doet elke les er zeker toe. “Ik ben blij dat de school en alle docenten zich zo hebben ingespannen om les op afstand te realiseren. Als examenkandidaat is het belangrijk dat ik lekker bezig kan blijven.”

Bezig blijven
Dat bezig blijven lukt Joey prima. Om structuur aan zijn dagen te geven, werkt hij zoveel mogelijk op de vaste schooltijden. Het reguliere rooster is immers ook leidend voor het onderwijs op afstand. “Dan zit ik op mijn laptop aan de keukentafel. Via Microsoft Teams kunnen we per vak heel makkelijk onze lessen volgen en opdrachten inleveren. En als je een vraag hebt, kun je die stellen in de chat. Of in de groepsapp van onze mentorklas natuurlijk, want die is er ook nog.”

“Mijn mentor heeft zijn best gedaan om Teams snel onder de knie te krijgen”

Hulp voor de mentor
Vorige week heeft Joey zijn mentor zelfs persoonlijk geholpen bij het testen van Teams. “We hebben samen gecontroleerd of alle videolinkjes goed werken en of berichten voor iedereen zichtbaar zijn. Maar bijvoorbeeld ook gecheckt hoe je kunt zien wie er wel of niet online zijn. Het was goed om te zien dat mijn mentor zo zijn best deed om Teams snel onder de knie te krijgen.”

Ook Nikky Stassar uit klas H4B is deze week begonnen met onderwijs op afstand. Ze volgt het rooster zoals ze dat normaal op school ook zou doen. “Soms begin ik wel iets later dan normaal, maar op andere momenten haal ik juist weer wat tijd in”, vertelt ze. “Als je thuis bent, heb je tussendoor ook tijd voor andere dingen, zoals mijn kamer opruimen of poetsen. In de pauze kan ik nu zelfs even hockeyen. ‘s Middags ga ik weer naar mijn kamer om mijn huiswerk af te maken. Zo vliegen de dagen best wel snel voorbij.”

Digitaal klaslokaal
Nikky vindt het fijn dat ze via Teams live met docenten in contact kan komen. Het ‘digitale klaslokaal’ werkt volgens haar dan ook prima. “Tijdens de lesuren kun je met leraren chatten. Sommigen kiezen ervoor om live les te geven, anderen nemen van tevoren een video op waarin ze dingen uitleggen. Maar vragen stellen kan eigenlijk gewoon de hele dag. En de leraren antwoorden ook best wel snel.”

“Vragen stellen kan eigenlijk de hele dag”

Wiskunde
Voor Nikky was wiskunde altijd al een favoriet vak. Teams heeft daar geen verandering in gebracht. Sterker nog: ook via de digitale weg bevalt wiskunde haar het beste. “Alles is lekker duidelijk, daar hou ik wel van. De opdrachten staan netjes klaar en de leraar staat stand-by om ons te helpen. Als klas weten we precies waar we aan toe zijn. Oók nu we thuis de wiskundelessen volgen.”

Ook voor brugklasleerlingen is het onderwijs op afstand natuurlijk even wennen. Volgens Ryan van der Linden uit klas 1GA heeft het voordelen en nadelen. “Voor sommige vakken heb ik niet het hele lesuur nodig en kan ik dus wat tijd winnen. Aan de andere kant vind ik het wel jammer dat we nu geen masterclass kunnen volgen. Maar misschien komt die digitale mogelijkheid er nog.”

Concentreren
Huiswerk maakt Ryan op zijn kamer. Of beneden in de woonkamer als het rustig is in huis. “Als ik me maar voldoende kan concentreren. Want ondanks de vrijheid die we nu hebben, moet het huiswerk natuurlijk wel gewoon gemaakt worden. Gelukkig is alles heel goed geregeld via Teams. Best knap dat onze school het zo snel voor elkaar heeft gekregen om via de computer te werken.”

“Best knap dat onze school dit zo snel voor elkaar heeft gekregen”

Communiceren
Gedurende de dag overlegt Ryan veel met zijn klasgenoten. Net zoals op school eigenlijk. “Via de groepsapp van onze klas communiceren we sowieso veel met elkaar. Dat doen we nu bijvoorbeeld ook als we een opdracht niet snappen. Daarnaast hebben we nog een groepsapp met onze mentor. Zij helpt ons ook zo goed mogelijk als we vragen hebben over methodes. Dat werkt prima!”

Als eindexamenleerling leeft Melissa van Vuuren uit klas H5E toe naar haar eindexamens. Nu ze thuis werkt, is daaraan volgens haar niets veranderd. “In principe heb ik een rooster, maar daar mag ik best een beetje van afwijken. Daardoor kan ik aandacht schenken aan de vakken waar ik me nog wat extra in moet verdiepen. In Teams staan voor elk vak voldoende opdrachten klaar.”

Avonduren
Zelfstandig werken ligt Melissa wel. Ze vindt het dan ook fijn dat ze nu zelf haar dagen in kan delen. “Als ik tussen de lessen door even wat anders wil doen, dan doe ik dat gewoon. Het fijne van werken via Teams is dat je toch altijd wel vooruit kunt. Ook in de avonduren als je wil. En dat komt goed uit, want ’s avonds heb ik momenteel tijd genoeg nu we zoveel mogelijk thuis moeten blijven.”

“Als ik tussen de lessen door even wat anders wil doen, dan doe ik dat gewoon”

Snel omgeschakeld
Net als haar medeleerlingen vindt Melissa het knap hoe haar docenten zo snel zijn omgeschakeld naar digitale lessen. “Volgens mij zijn niet alle leraren het gewend om veel met computers te werken. Maar eigenlijk merken we daar nu helemaal niks van. Ook mijn mentor is altijd bereikbaar. In onze groepsapp stuurt ze alle dingen door die belangrijk voor ons zijn. Het contact is heel goed.”

 

Lees hier het nieuwsartikel ‘onderwijs op afstand: zo hebben we het voor elkaar gebokst’. 

Informatie over de ontwikkelingen rondom de schoolexamens en eindexamens, lees je hier

 

Op de foto’s: leerlingen Joey, Melissa, Nikky & Ryan die thuis onderwijs op afstand volgen.